9-11-2017 een na laatste vergadering Classis Meppel in onze kerk 9-11-2017 een na laatste vergadering Classis Meppel in onze kerk

Verslag van de vergadering van de classis Meppel op 9 november 2017
Op deze één na laatste vergadering in het bestaan van de classis Meppel zijn we bijeen in de prachtige oude kerk in Blijdenstein bij Ruinerwold.

Ds. Kloosterziel gaat ons voor in een korte avondviering.

De voorzitter van de kerkenraad vertelt ons iets over het wel en wee van de gemeente: het gebouw is bijzonder oud maar onlangs volledig bij de tijd gebracht.
De gemeente is met ongeveer 100 vrijwilligers actief. Dat moet ook wel als de predikant binnenkort part-time in deze kerk gaat werken.

Het speciale onderwerp van deze vergadering is de wijziging in de regels van de kerk (de zogeheten ‘kerk-orde’).

Het landelijke bestuur heeft daarin een proces in gang gezet van vereenvoudiging. Plaatselijke kerken krijgen meer ruimte om eigen keuzes te maken. Men wil vooral terug naar de kern: waarom zijn we kerk.
Kerken worden uitgedaagd om hun eigen antwoord op die vraag helder en duidelijk kenbaar te maken in hun omgeving.

Vrijwel alle wijzigingsvoorstellen worden door de classis overgenomen. Alleen de officiële categorie “vrienden van de kerk” roept enige verwarring op, omdat veel kerken nu al stichtingen kennen met vrienden van de kerk..

Uit de plaatselijke kerken wordt o.a. gemeld dat de Stefanus-kerk te Beilen voor restauratie in de steigers staat. In de Gereformeerde kerk te Dwingeloo is de evangelische ‘geloofs-cursus’ Bouwstenen goed ontvangen. In de wijk Hijken-Hooghalen van de protestantse gemeente te Beilen wordt onderzocht of er een beeldverbinding kan komen tussen de kerk en thuis.

In Ruinerwold en Meppel worden cantate-diensten aangeboden.

In Vledder-Nijesleek is een beraad goed verlopen over het zegenen van het huwelijk van 2 mensen met hetzelfde geslacht.

Om 22.15 sluit de voorzitter de vergadering met het lezen van lied 433 “Kom tot ons, de wereld wacht"
Jan Muis (2e scriba)