Project kerk voor het dorp

De resultaten van het bezoekproject zijn door de kerkenraad besproken. Ongeveer 25 van de in totaal 150 adressen (gemeenteleden in de leeftijd van 50-60 jaar) zijn bezocht. De gesprekken verliepen vrijwel overal op een positieve manier.

Geconstateerd wordt dat er veel zorgen zijn over wat er in de wereld speelt: Crisis, oorlogen, ziekte… De toekomst van de kinderen lijkt erg onzeker.

Wellicht zijn dit thema’s waar in de kerk vaker aandacht voor moet zijn. Toch blijkt dat de meeste gemeenteleden op dat punt weinig van de kerk verwachten. Eigenlijk is de algehele indruk dat gemeenteleden van Blijdenstein wel ‘spiritueel’ zijn, maar niet of nauwelijks bezig zijn met God / Jezus of met de Bijbel. Geloof is ‘een manier van leven’.

De kerk roept bij de ondervraagde leeftijdsgroep nog wel gevoelens van sympathie op en er is de bereidheid om financieel bij te dragen, maar de betrokkenheid (op zondagmorgen) is gering. Er zijn ook bijna geen suggesties gedaan om dit te verbeteren. Jongere generaties (kinderen van de bezochte leden) zijn doorgaans niet meer met rituelen (kerkdienst, bidden, bijbellezen, zondagsschool) bekend. We constateren dat daarmee het voortbestaan van de geloofsgemeenschap op het dorp op langere termijn kwetsbaarder wordt. Er zijn namelijk wel mensen nodig voor bezoekwerk, diensten, diaconie, en het in stand houden van het monumentale gebouw voor religieus gebruik (zodat er ruimte blijft voor vieringen). Misschien moeten we meer openstaan voor de niet-gelovige en de zoekers naar zingeving. We zullen in de zomervakantie na moeten denken over het beleid dat hieruit voortvloeit.
Ds. R. Kloosterziel.

datum en tijdstip 01-05-2024 om 19:30 uur