Protestantse Kerk in Nederland
Hervormde Gemeente te Ruinerwold
 
 
Uit de Pastorie: Overweging ds. Kloosterziel Uit de Pastorie: Overweging ds. Kloosterziel

Hoopvol
Kerk en christelijk geloof zijn mij met de paplepel ingegoten. Ik kan me geen leven zonder God, Jezus en de Heilige Geest voorstellen. Dat is niet omdat ik dominee ben, maar omdat het zoeken naar zin een belangrijk onderdeel uitmaakt van mijn leven. Wat zou alles wat ik doe voor nut hebben als er geen geheim achter zit?
Toch bekruipt mij af en toe ook de vraag of het wel waar is. Maar dat is juist een reden om dieper te graven naar de waarheid en mij nog meer in te zetten voor de Kerk en de samenleving.

Een doorgewinterde atheïst zou de moed al lang hebben opgegeven: het menselijk bestaan is nu eenmaal zinloos en overbodig. De aarde zou beter af zijn zonder deze diersoort, die zich met een beroep op de Bijbel de ‘kroon op de schepping’ noemt.
Maar de Bijbel zelf spreekt  daar anders over. En volgens mij gaat dat hele boek over het geheim van ons menszijn. De verwondering over een bloem, een vogel, en wie ik zelf ben heeft blijkbaar een godsdienst en een Kerk nodig. Daarom ben ik ook niet bang dat religie zal verdwijnen en ben ik hoopvol voor de toekomst.
Maar misschien moet ik alle vragen wel loslaten. Een Middeleeuws mysticus, Angelus Silesius (1634-1677), zei: “De roos kent geen waarom; zij bloeit omdat zij bloeit; zij denkt niet om zichzelf, vraagt niet of men haar ziet”. We zijn al een heel eind op de goede weg als we zouden zijn als een roos die met alle liefde en pracht genoegen neemt zonder iets terug te vragen van een ander.
Dat is ook de boodschap en de bron van het geloof. Wat alle godsdiensten met elkaar delen is liefde en vergeving. Weliswaar gaat dat soms hopeloos mis als je ziet wat mensen elkaar aandoen in de naam van Allah of God. Het Christendom is daar zelf een levend bewijs van. Jezus die de mensen opriep tot barmhartigheid, sterft uiteindelijk aan het kruis. Is het dan zinloos en hopeloos om je in te zetten voor het goede?
Ook Jezus wilde niet anders dan liefde en vergeving. In de 40Dagentijd worden we daar elke zondag aan herinnerd. Zijn lijden en sterven lijkt in tegenspraak met het thema van het project: ‘Ik zorg voor jou’. Maar met Pasen vieren we dat de Eeuwige niet loslaat, zelfs niet in de dood.
Ik begrijp dat een dergelijk ‘groot’ verhaal niet meer past in onze seculiere tijd. We twijfelen aan alles en met dogma’s over opstanding en eeuwig leven kunnen we misschien geen kant meer op. Vrijzinnige kerken zijn geneigd daarin mee te gaan.
Is er werkelijk een hemel, een leven na de dood en een God die ons oproept tot
naastenliefde? Een bewijs heb ik niet. Ik heb alleen dat wonderlijke verhaal dat mij als het ware een spiegel voorhoudt. En als ik in de Bijbel lees over ‘eeuwigheid’ dan komen mijn drukke agenda en het haastige leven met alle veranderingen van de tijd ineens in een heel ander licht te staan. God zorgt voor mij.
Wat ik doe is betrekkelijk en vaak gaan dingen mis. Niemand is perfect. De mens stelt op zich weinig voor. In het oneindige heelal is de aarde niet meer dan een stofje.
En zelf ben ik daar weer een fragmentje van. Maar het geloof stelt mij in staat om te beseffen hoe bijzonder ieder schepsel is en daar behoor ik ook toe.
Ik mag mij verwonderen dat er Iets is, Iets dat ons met elkaar verbindt en dat het leven oneindig waardevol maakt, zolang het gebaseerd is op liefde en vergeving.
Dat geheim vier ik elke dag. Ook op zondag in de kerk.
Sommigen hebben daar geen godsdienst voor nodig en Dietrich Bonhoeffer verlangde ook naar ‘een christendom zonder religie’. Ik las dat in een boekje van John D. Caputo: ‘Hopeloos hoopvol’. De schrijver is op zoek naar een “alternatieve religie die het gat dicht tussen gelovige en ongelovige, tussen theïst en atheïst, geloof en denken, het religieuze en het seculiere, tussen deze wereld en de volgende”.
Zo zouden we Kerk moeten zijn: In de ontmoeting met de Eeuwige en met elkaar ons verwonderen over het leven in verhalen van hoop en een God die zegt: “Ik zorg voor jou, zorg jij voor de ander?” Samen komt het helemaal goed.
 
Ds. R. Kloosterziel
 

terug
 
 
 
 

40Dagentijd Vespers
datum en tijdstip 25-02-2018 om

meer details

40Dagentijd Project op Blijdenstein Kerk en Zondagsschool
datum en tijdstip 25-02-2018 om

meer details

kerkdienst met ds. R. Kloosterziel
datum en tijdstip 25-02-2018 om 10:00 uur

meer details

 
Adres
Blijdenstein 3
7961 LH Ruinerwold
 
Kerkdiensten

Wij ontmoeten u graag in onze
dienst op de zondagmorgen;
aanvang: 10:00 uur.

Voor informatie over kerkdiensten in het algemeen.

Voor concrete informatie over de kerkdienst 

voor vervoer of oppas 

 

 
uit de pastorie

preek en
overweging

 
Contact met de kerk.

Bij vreugde en verdriet en
ledenadministratie






 
wacht u op bezoek?
 voor info
 
kaarsje aansteken

dit kunt u doen op zondag 
 
kerk(gebouw) ook voor u!
Geschikt voor bijzondere gelegenheden.
 
 
Twaalf Apostelenboom

in beeld en gedicht 
zie hier.
 
 
ANBI

Voor de ANBI gegevens
 
 
Protestantsekerk.net is een samenwerking tussen de dienstenorganisatie van de Protestantse Kerk in Nederland en Human Content Mediaproducties B.V.