PKN
Hervormde Gemeente te Ruinerwold
 
PREEK 25 SEPTEMBER 2016 start seizoen PREEK 25 SEPTEMBER 2016 start seizoen


Het thema ‘Deel je leven’ komt van de landelijke kerk. Dat heeft de commissie eredienst niet zelf bedacht, maar dat hoeft ook niet. Soms is het wel gemakkelijk dat er een Protestantse kerk is. Zo wordt er ook gedeeld. Informatie, kennis. Ik denk niet dat we nog zonder kunnen. En de landelijke kerk wil graag – net als wij hier in Ruinerwold – dat de kerk iets kan betekenen voor mensen. Mensen in de stad, of mensen op het dorp. De kerk is er om te delen. De kerk deelt zichzelf uit, zoals Jezus zich heeft uitgedeeld.
Jezus kwam op voor mensen die het moeilijk hadden. Jezus bracht genezing waar mogelijk. Zette de ander weer op het goede spoor. Op eigen benen. Jezus deelde brood en vis. Jezus deelde de verhalen, de gelijkenissen die hij vertelde. Jezus gaf de mensen hoop. Uitzicht op een nieuwe wereld. Het koninkrijk van God. Jezus leerde de mensen bidden. Jezus leerde de mensen om hem te volgen. Om ook het leven te delen met anderen. Zoals hij deed.
Iemand in onze commissie eredienst zei dat het niet mogelijk is om je leven te delen. Dat klopt. Je kunt je tijd delen misschien – een stuk voor werk, een stuk van je tijd voor hobby’s, een stuk van je tijd voor jezelf. Je kunt je aandacht en je energie verdelen over een aantal dingen die jij belangrijk vindt. Maar het leven zelf laat zich niet delen. Een mens kan niet op twee plaatsen tegelijk zijn. Een mens kan niet alles. En dat hoeft ook niet.
Maar de landelijke kerk vindt het toch belangrijk dat we er zijn voor anderen. En dat is denk ik bedoeld met het thema: Deel je leven. Niet alleen met elkaar, maar ook met anderen. In oktober hebben we hier weer een dienst ‘Kerk voor het dorp’. Dit keer over sport. En alle verenigingen zijn welkom om even iets te vertellen. Wat maakt Ruinerwold zo bijzonder? Wat maakt die sport voor jou zo bijzonder? En spelen kerk en geloof daar ook een rol in?
Want dat is wat de kerk probeert: Te delen in wat belangrijk is voor jou, voor anderen….
Sterker nog: Ik geloof dat God dat belangrijk vindt. God wil dat wij het leven delen met elkaar. De mooie momenten, maar ook de moeilijke.
En de beste manier om te delen, is om te vertellen. ‘Waar het hart vol van is, daar loopt de mond van over’. En Jezus heeft het over een schatkamer. Ruinerwold is als een schatkamer. De kerk als schatkamer. Vol met mensen, vol met talenten, met mogelijkheden, verhalen.
Normaal blijven die verborgen. We weten het vaak niet van elkaar. We weten het vaak niet van die ander. Wat belangrijk is, dat houden mensen vaak in hun hart. Maar in de kerk is het de bedoeling dat het eruit komt. Dat je het deelt met elkaar. In de verhalen, of op welke manier dan ook.
Heel af en toe krijg ik een briefje van iemand. Anoniem. Of een mailtje. Dan is de afzender wel bekend. Soms ook in een gesprek. Vaak als je de klink van de deur al in de hand hebt, dat je voelt dat iemand nog iets kwijt wil. Aarzelend willen mensen dan aangeven dat ze ergens mee zitten. Iets moois, of iets moeilijks… Zal ik het vertellen of niet?
Kijk, mooie dingen, daar maken we geen geheim van. Maar als ons iets niet bevalt…. Het is de schatkamer van het hart. En het kan helpen om je leven te delen met iemand. Dat hoeft niet de dominee te zijn. Maar gewoon iemand die je vertrouwt. Iemand die jou niet veroordeelt. Iemand die jou begrijpt.
Zo wil de kerk dat mensen het leven delen. De vreugde en het verdriet. De plannen en de onmacht. Het mooie en het lelijke. Delen met elkaar. En delen met God. Want – zei ik vorige zondag – God is overal, God is alles, God is alles in allen. God is de natuur, God is de mens, God is de gebeurtenissen in je leven. De werkelijkheid, het hier en nu, dat is God. Dus als je het leven deelt, dan deel je dat vanzelf met God. Omdat God het leven zelf is.
 
De landelijke kerk heeft een mooi thema, vind ik zelf. Deel je leven. Maar ik heb er ook wel wat aarzelingen bij. Is God dan hier? Is God in die ander? Of is God die ander zelf? Mijn naaste? Het klinkt zo idealistisch. Landelijk krimpt de kerk. En er is heel veel terechte kritiek op de kerk. Mensen zijn soms teleurgesteld. Dat is ook de werkelijkheid. Is dat dan ook God?
Ik denk dat je moet proberen om God te blijven zoeken. Ook het komend seizoen weer. Ook in die vervelende dingen die er kunnen zijn. Creatieve oplossingen zoeken. Samen er het beste van maken. Vergeving, hoort er ook bij. Telkens weer een nieuw begin maken. Als dat lukt, dan is God er. Hier in de kerk, hier in ons midden. Als we delen, met Hem en met elkaar. Als we het leven delen, dan wordt het alleen maar meer. Dan groeien er vruchten. Als goede mensen uit de schatkamer van hun hart laten zien en vertellen wat mogelijk is. Dan is dat meer dan genoeg. AMEN

terug
 
 

Liedboek avond
datum en tijdstip 18-10-2017 om 20:00 uur
meer details

kerkdienst met ds. G. Wiersma-Smelt, Ruinen.
datum en tijdstip 29-10-2017 om 10:00 uur
meer details

Dienst van de kerken in en rond Ruinerwold in het teken van de Reformatie
datum en tijdstip 29-10-2017 om 16:00 uur
meer details

 
Adres
Blijdenstein 3
7961 LH Ruinerwold
 
Kerkdiensten

Wij ontmoeten u graag in onze
dienst op de zondagmorgen;
aanvang: 10:00 uur.

Voor informatie over kerkdiensten in het algemeen.

Voor concrete informatie over de kerkdienst 

voor vervoer of oppas 

 

 
uit de pastorie

preek en
overweging

 
Contact met de kerk.

Bij vreugde en verdriet en
ledenadministratie






 
wacht u op bezoek?
 voor info
 
kaarsje aansteken

dit kunt u doen op zondag 
 
kerk(gebouw) ook voor u!
Geschikt voor bijzondere gelegenheden.
 
 
Twaalf Apostelenboom

in beeld en gedicht 
zie hier.
 
 
ANBI

Voor de ANBI gegevens
 
 
Protestantsekerk.net is een samenwerking tussen de dienstenorganisatie van de Protestantse Kerk in Nederland en Human Content Mediaproducties B.V.