Protestantse Kerk in Nederland
Hervormde Gemeente te Ruinerwold
 
 
Preek 1 april 2018 Preek 1 april 2018

Jezus leeft! Hij is opgewekt uit de dood. Of ik dat geloof, dat is niet zo belangrijk. Ja, ik geloof. En of u het gelooft, dat moet u zelf weten. Maar het verhaal van Pasen is misschien wel de belangrijkste reden dat we zelf leven, of je het gelooft of niet. De reden dat we bestaan. In een wereld waar mensen overal aan twijfelen. Pessimisme, nihilisme, Een wereld waar nergens meer enig houvast is te vinden, omdat alles in een razendsnel tempo verandert. Daarvoor heb je geloof nodig. Daarvoor heb je die woorden nodig, `Jezus leeft!´ En misschien is het een droom. Ook de vrouwen bij het graf konden het niet geloven. En bij de eerste verschijningen van Jezus was er grote twijfel. Angst zelfs. Maar het geloof in die opstanding WAS en IS en BLIJFT DE manier om met verdriet, met zorgen, met problemen om te gaan. Ook al begrijpen we het niet en zullen we het nooit volledig kunnen begrijpen. Door het verhaal van de opstanding kunnen wij een nieuw begin maken.
Het is een manier om orde in de chaos te scheppen. Ons gevoel en ons verstand hebben een uitgangspunt nodig. Door alle onzekerheid van deze tijd, of in elke tijd, heb je een zekerheid nodig, zelfs al is het een mysterie. En het verhaal van Pasen zegt dat het onmogelijke mogelijk is. Wat je nooit het gedacht, nooit meer had verwacht. Dat gebeurt toch.
Het verhaal van Pasen zegt dat God uiteindelijk recht zal doen. Jezus, die onschuldig was gestorven aan een kruis, wordt opgewekt tot nieuw leven. Zijn leven was niet tevergeefs. ONS leven is daardoor niet tevergeefs. Voor wie geloven in Pasen. Voor wie geloven dat God voor je zorgt. Liefde overwint. Het leven is sterker dan de dood. Er is hoop. Er is toekomst. Nieuw leven.
Die gedachte, zelfs als Pasen voor u, voor jou, maar een gedachte is, geeft je de moed en de kracht om vol te houden. Om met tegenslagen om te gaan. Elke psycholoog zal kunnen vertellen dat we dat verhaal nodig hebben. Of tenminste dat we EEN verhaal nodig hebben dat afrekent met het kwaad. Een verhaal dat ingaat tegen alle zinloosheid en hopeloosheid. We kunnen niet zonder Pasen!
Ik geloof dat Jezus is opgestaan, of opgewekt uit de dood. Dat Jezus leeft. Dat het recht zegeviert. Toen en u en altijd. Wie goed doet, sterft niet hopeloos. Dat is de basis van ons hele rechtssysteem. Het kwaad wordt gestraft. Het goede wordt beloond. En schulden worden vergeven. Er is een nieuw begin.
Het is de basis van onze verzorgingsmaatschappij. Dat je mensen helpt die in nood ziijn, omdat GOD dat doet. God zorgt voor jou. God laat zijn kinderen niet verloren gaan.
Het verhaal van Pasen is wezenlijk voor de manier waarop we tegen ons eigen leven aankijken. Dat je er mag zijn, zoals je bent. Dat er een God is die van je houdt en die niet loslaat. Nooit.
Er wordt in onze tijd misschien negatief gedaan over Kerk en geloof. Maar het verhaal van Pasen stelt juist onder kritiek wat in onze maatschappij als belangrijk wordt voorgeschoteld. De opiniemakers zeggen dat de economie ons gelukkig kan maken, of dat we het van politiek of van internet moeten verwachten. Dat die ons geluk kunnen brengen. Er wordt ons van alles wijs gemaakt.
Maar mensen maken alleen maar chaos, en elke zogenaamde ´oplossing´ brengt honderd nieuwe problemen voort. Het leven wordt steeds ingewikkelder, chaotischer. En veel mensen kunnen het niet meer bijbenen. Worden bang. En we worden steeds afhankelijker. Niet alleen omdat we ouder worden, maar omdat alles met elkaar te maken heeft, omdat de hele wereld op ons afkomt. Wij zijn afhankelijk van China, van Korea, van Amerika. Maar is er altijd wel wat. En er lijkt maar één zekerheid te zijn, namelijk ´dood is dood´. En het heeft toch geen zin wat je doet. Je ontkomt er niet aan. Niemand. Dat is de conclusie als je het nieuws een beetje volgt en de kranten wat leest. Daar word je niet vrolijk van.
Tot met Pasen die wonderlijke boodschap klinkt. Jezus leeft!
En dan heb je al die problemen van mensen, schulden, eenzaamheid, gebroken gezinnen, drugs, werkloosheid, of juist teveel werk, te druk. Ieder mens heeft wel iets dat hij of zij graag anders zou willen zien. Iets te klagen. En als u niks kunt bedenken, dan komt dat moment nog wel. Ik weet zeker dat als ik diep zou graven, dan is er vast wel iets niet goed. En als het bij jezelf niet is, kijk dan maar naar de problemen van de wereld, milieu, energie, terrorisme en noem maar op. Een enorme berg dingen om je zorgen over te maken.
En dan komt God, en God zegt, ´Ik zorg voor jou. Ik laat je niet los, wat er ook gebeurt. Sta maar op, rug recht en hoofd omhoog. Durf alles wat je dwars zit maar los te laten. Vertrouw maar op mij´. Dat is Pasen. Dat is de boodschap van licht dat het duister overwint. Dat is wat mensen nodig hebben. Dat is wat de Kerk elke zondag viert.
En laat al die vragen maar los. Je KUNT het zelf niet oplossen. Je KUNT het niet begrijpen. Je KUNT het niet. Niemand kan het. Dat is de dood. Dat is Goede Vrijdag. Het breekt ons bij de handen af. Maar met Pasen is er een nieuw begin. ´Vertrouw maar op mij´, zegt God. ´Ik red jou van de dood´.
Dat is het vreemde vertrouwen waarop heel ons leven is gebaseerd. En ja, soms heb je het niet echt nodig. Soms red je jezelf. Heb je alles netjes voor jezelf op een rijtje. Soms voel jij je sterk en kun je de hele wereld aan. Maar ieder mens komt op een moment dat je het zelf niet redt. DAN is daar Pasen, DAN is daar God. Dat verhaal, dat zegt, ´Ik zorg voor jou´.
 
Daarom geloof ik in Pasen. Daarom is het leven waard om geleefd te worden. Elke nieuwe dag. Daarom is het altijd Pasen. De dood is overwonnen. Jezus leeft, en ik met Hem. Dat vertrouwen maakt het leven mogelijk. Dat vertrouwen IS het leven. Hier en nu. Niet alleen na onze dood. Maar vandaag en elke dag. Kijk maar. God zorgt voor jou. God zorgt voor een bloem die bloeit. Voor de vogels, voor de hele wereld. God zorgt voor jou. Geniet ervan. En leef. Want Jezus leeft. En jij met Hem. AMEN
 

terug
 
 
 
 

Repetitie Con Amore
datum en tijdstip 25-04-2018 om 19:30 uur

meer details

kerkdienst met ds. R. Kloosterziel
datum en tijdstip 29-04-2018 om 10:00 uur
meer details

 
Adres
Blijdenstein 3
7961 LH Ruinerwold
 
Kerkdiensten

Wij ontmoeten u graag in onze
dienst op de zondagmorgen;
aanvang: 10:00 uur.

Voor informatie over kerkdiensten in het algemeen.

Voor concrete informatie over de kerkdienst 

voor vervoer of oppas 

 

 
uit de pastorie

preek en
overweging

 
Contact met de kerk.

Bij vreugde en verdriet en
ledenadministratie






 
wacht u op bezoek?
 voor info
 
kaarsje aansteken

dit kunt u doen op zondag 
 
kerk(gebouw) ook voor u!
Geschikt voor bijzondere gelegenheden.
 
 
Twaalf Apostelenboom

in beeld en gedicht 
zie hier.
 
 
ANBI

Voor de ANBI gegevens
 
 
Protestantsekerk.net is een samenwerking tussen de dienstenorganisatie van de Protestantse Kerk in Nederland en Human Content Mediaproducties B.V.